• Opieka nad mogiłą z czasów I wojny światowej

• Korzystając z pięknej jesiennej pogody, Samorząd Uczniowski wraz z opiekunem wybrał się do pobliskiego lasu w Widomej, aby dokonać niezbędnych prac porządkowych wokół mogiły zbiorowej z czasów I wojny światowej. Samorząd Uczniowski objął patronat nad tym miejscem już kilka lat temu i zawsze w porze jesiennej dba o jego estetykę. Na terenie cmentarza znajdują się dwa pomniki. Pierwszy z nich ma formę krzyża z metalowych listew,
            z motywem czterech liści na skrzyżowaniu ramion, umieszczonego na niskim postumencie z datą „XI 1914”. Drugi pomnik ma formę obramowanej kamieniami i przykrytej dwiema granitowymi płytami mogiły. U wezgłowia mogiły znajduje się ściana pomnikowa z granitu z prześwitem w kształcie krzyża oraz napisami:

– „PAMIĘCI ŻOŁNIERZY/ POLEGŁYCH/ 18 LISTOPADA 1914 ROKU”

– „MIEJSCE BITWY/ I WIECZNEGO SPOCZYNKU/ OK. 1500 ŻOŁNIERZY ARMII/ AUSTRO-WĘGIERSKIEJ/I ROSYJSKIEJ”.
            Otoczenie pomników jest ogrodzone słupkami z granitu o nieregularnym kształcie. W wyniku walk w listopadzie 1914 r. na terenie Lasu Maszkowskiego poległo wielu żołnierzy z armii austro-węgierskiej i rosyjskiej. Na pobojowisku w listopadzie 1916 r. został założony cmentarz wojenny, na którym spoczęły szczątki 584 żołnierzy, w tym 420 z armii austro-węgierskiej i 164 z armii rosyjskiej. W karcie ewidencyjnej miejsc walk i straceń z 1964r. podano liczbę 1500 pochowanych.
            W listopadzie 1914 roku w rejonie Maszkowa toczyły się zacięte walki, których celem było m.in. opanowanie położonego na wschód od Lasu Maszkowskiego wzgórza 349 i znajdującego się na jego stokach folwarku. Starsi mieszkańcy okolicy, naoczni świadkowie, mówili, że walki były tu szczególnie krwawe. W lesie w Maszkowie Austriacy utworzyli pozycję obronną, grzmiała artyleria, starcie skończyło się walką z Rosjanami na bagnety, setki ciał pokryły wtedy pole bitwy.

Opiekun SU Ewelina Solecka

• ,,Laboratoria Przyszłości”

• Od 1 września 2022r. przystąpiliśmy jako szkoła do programu ,,Laboratoria Przyszłości”. Jest to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Jej istotą jest wyposażenie szkół w nowoczesny sprzęt i pomoce dydaktyczne służące rozwijaniu u uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, inżynieria, technologia, sztuka, matematyka). Jako szkoła otrzymaliśmy dofinansowanie w kwocie 60.000 na zakup tychże pomocy. Uczniowie podczas zajęć edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem zakupionego sprzętu, będą mogli nabywać wiedzę i nowe praktyczne umiejętności. W ramach programu zakupiono już miedzy innymi drukarki 3D. I to właśnie obsługa tego sprzętu była głównym tematem szkolenia dla nauczycieli, które odbyło się 16 września. Podczas tego spotkania grono pedagogiczne miało okazję poznać możliwości, jakie dają te urządzenia, a także wykonać swój pierwszy eksponat.

• Wycieczka w góry klasy IV i V

• W dniu 7 października br. wspólnie z klasą IV wybraliśmy się na wycieczkę w góry. Celem naszej wycieczki było przejście Doliny Kościeliskiej położonej na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego oraz dotarcie do schroniska na Hali Ornak. Przez cały ten czas towarzyszył nam Pan Janusz, wykwalifikowany przewodnik górski, który opowiadał nam o wszystkich ciekawych miejscach mijanych po drodze. Zaraz na początku naszej wędrówki wstąpiliśmy do bacówki, oferującej świeże oscypki. Przy okazji dowiedzieliśmy się, jak powstają takie wyroby. W trakcie naszego długiego spaceru mogliśmy podziwiać polską złotą jesień, która w górach jest szczególnie urokliwa. Nasz szlak wiódł początkowo wzdłuż Kościeliskiego Potoku. Po drodze wstąpiliśmy także do Wąwozu Kraków zakończonego Smoczą Jamą. Jednakże ze względu na panujące tam trudne warunki; śliską powierzchnię i wąskie przejście, weszliśmy tylko kawałek. Po drodze mijaliśmy jeszcze m.in Kapliczkę Zbójnicką oraz Jaskinię Mroźną. Po kilku godzinach wędrówki dotarliśmy w końcu do schroniska Ornak, gdzie podziwialiśmy górskie szczyty pokryte śniegiem, ciesząc się jednocześnie jesiennym słońcem, które grzało wyjątkowo przyjemnie, jak na tę porę roku.
            Zrobiliśmy sobie także pamiątkowe zdjęcia i zjedliśmy ciepły posiłek. Po godzinnym odpoczynku wróciliśmy z powrotem do parkingu w Kirach. Jednakże przed wyjazdem do domu, czekała nas jeszcze jedna miła niespodzianka, w postaci możliwości zakupu pamiątek. Najczęściej kupowaliśmy oczywiście magnesy i breloki, potwierdzające nasz pobyt w tym miejscu. I tym miłym akcentem zakończyliśmy naszą pierwszą wspólną wyprawę w góry. Mamy nadzieję, że już wkrótce tam wrócimy.

Bartosz Kucala, klasa V
            Marta Kucharska-Gurbiel

• Pierwsze koty za płoty

• W ramach projektu #LaboratoriaPrzyszlosci otrzymaliśmy 3 Walizki doświadczalne – Elektryczność.
            Klasa 8, podczas lekcji fizyki, próbowała swoich sił w budowanu obwodów elektrycznych szeregowych i równoległych. Poszczególne elementy łączyli na podstawie gotowych schematycznych rysunków z kart pracy dołączonych do walizki. Udało się z sukcesem zbudować obwód, w którym popłynął prąd. Jest to podstawowe doświadczenie w obszarze elektryczności. Dzięki walizkom doświadczalnym przetestowaliśmy również przewodnictwo różnych materiałów, dokonując podziału na przewodniki i izolatory.
            #LaboratoriaPrzyszłości @LaboratoriaPrzyszlosci

• Ślubowanie klasy I

• „Powiedz mi, to zapomnę. Naucz mnie, to może zapamiętam. Zaangażuj mnie, to się nauczę.”
            – Benjamin Franklin

14 października br. w naszej szkole odbyła się uroczystość ślubowania i pasowania na uczniów dzieci klasy pierwszej połączona z obchodami Dnia Edukacji Narodowej.
            W niezwykle podniosłej atmosferze, przed pocztem sztandarowym uczniowie klas pierwszych ślubowali być dobrymi Polakami, godnie reprezentować swoją szkołę, swym zachowaniem i nauką sprawiać radość rodzicom i nauczycielom. Po złożeniu ślubowania dyrekcja szkoły dokonała symbolicznego pasowania na ucznia, dotykając ołówkiem, jak czarodziejską różdżką, ramion dzieci. Od tej chwili stały się one nowymi członkami naszej
            wielkiej szkolnej rodziny! Na początku uroczystości odbyła się część artystyczna w wykonaniu uczniów z kółka wokalno-teatralnego klas I-III. Zaśpiewali oni dla nauczycieli piękną piosenkę pod tytułem "Szkolne życzenia”. Samorząd uczniowski obdarował pracowników szkoły oraz emerytowanych nauczycieli słodkimi upominkami. Następnie swój talent artystyczny zaprezentowali uczniowie klasy pierwszej. Pani dyrektor złożyła im życzenia wielu sukcesów w nauce. Uczniowie otrzymali pamiątkowe dyplomy, medale, legitymacje szkolne. Rada rodziców, stowarzyszenie SISO oraz starsi koledzy z klas II-VIII przygotowali dla pierwszoklasistów prezenty. Nie zabrakło również wspaniałych życzeń i podziękowań dla grona pedagogicznego i wszystkich pracowników szkoły za trud włożony w pracę. Po skończonej akademii nasi bohaterowie wraz z rodzicami oraz nauczyciele i zaproszeni goście udali się na słodki poczęstunek zorganizowany przez rodziców klasy pierwszej.
            Pierwszakom życzymy wielu sukcesów w murach naszej szkoły!

Opiekun SU – Ewelina Solecka
            Wychowawca klasy I – Magdalena Wójcik

• Szkolne koło Caritas

• Szkolne Koło Caritas przy Szkole Podstawowej w Widomej wzięło udział w prelekcji na temat wolontariatu i idei hospicyjnej poprowadzonej przez koordynatora wolontariatu pana Kacpra Idzika. Uczestnicy szkolenia poznali historię i terminologię wolontariatu oraz dowiedzieli się, jakie cechy, motywację i oczekiwania niesie współczesna działalność wolontaryjna. W czasie aktywnie spędzonych zajęć uczniowie zdefiniowali społeczność, do której tak licznie należą jako : dobrowolną, bezpłatną, świadomą działalność na rzecz innych lub całego społeczeństwa, wykraczającą poza związki rodzinno - koleżeńsko - przyjacielskie.

Opiekun SKC
            Elwira Żuradzka

• Dzień Chłopaka w Oddziale Przedszkolnym „A”

• „W tym dniu szczególnym – września trzydziestego, Witamy serdecznie chłopaka każdego. Dzisiaj święto Wasze, dzień prezentów, życzeń, Innych przyjemności już nawet nie zliczę!”
            Każdego roku 30 września obchodzony jest ważny dla chłopców dzień – Dzień Chłopaka. Uroczystości z okazji tego święta nie mogło zabraknąć także w tym roku w Oddziale Przedszkolnym „A”. Chłopcy otrzymali od swoich koleżanek prezenty - piękne breloki, coś słodkiego oraz moc życzeń. Oczywiście nie mogło zabraknąć także poczęstunku, który udało się zorganizować z pomocą rodziców, którym pragnę serdecznie podziękować. Wszystkie stoły były pięknie ozdobione białymi obrusami, na których znajdowały się same pyszności. Przy rytmach ulubionej muzyki cała grupa spędziła czas bardzo miło i radośnie.
            Zapraszam do obejrzenia fotorelacji!

Magdalena Dyląg-Dziedzic

• Dzień Edukacji Narodowej - 14 październik

• Wykształcenie to dobro, którego nic nie jest w stanie nas pozbawić. W podziękowaniu, za trudną pracę i wskazanie właściwej drogi, życzymy wszystkim Nauczycielom i Pedagogom dużo wytrwałości i dalszych sukcesów zawodowych oraz wszystkiego najlepszego z okazji Dnia Nauczyciela!

• JESIENNA MANDALA

• W zeszłym tygodniu dzieci z PP "Biedroneczki" przyniosły piękne dary jesieni, m.in. kasztany, orzechy, żołędzie, jarzębinę, liście, dynie, z których zrobiliśmy mandalę. Tworząc mandalę, dzieci powtarzały nazwy darów jesieni, kolory, przeliczały kasztany, układały dary według określonego schematu.
            Kolorowa mandala posłużyła nam również jako ścieżka sensoryczna, która pełni niezwykle istotne funkcje: pozwala odczuć, porządkować, składać w jedną spójną całość i rozumieć w relacji do siebie bodźce odbierane przez zmysły z otaczającego nas świata. Spacer po wyznaczonej trasie sprawił dzieciom mnóstwo frajdy. Było to ciekawe doświadczenie, w szczególności dla najmłodszych przedszkolaków, które miały okazję pierwszy raz przejść po takiej ścieżce. Ścieżka sensoryczna ma bardzo duże znaczenie dla dziecięcych stóp: usprawnia motorykę dużą, rozwija wrażenia dotykowe, poprawia równowagę i koordynację ruchową, a przede wszystkim stymuluje receptory. Ścieżka pozwala rozwijać wyobraźnię dotykową, która jest niezbędna do prawidłowego poznawania świata przez dziecko. Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji
            Klaudia Hipowska
            Monika Nawalany- Bałut

• Dzień Chłopaka w Oddziale Przedszkolnym „B”

• 30 września jak co roku obchodzony jest Dzień Chłopaka – święto chłopców starszych jak i młodszych. W Oddziale Przedszkolnym „B” również nie zapomnieliśmy o naszych kochanych chłopcach. Z tej okazji dzięki pomocy rodziców udało się nam przygotować słodki poczęstunek, który wywołał na buziach przedszkolaków ogromny uśmiech.
            Niespodziankom nie było końca – chłopcy otrzymali od swoich koleżanek z grupy małe upominki, którymi byli zachwyceni! Były również tańce w rytmie ulubionych piosenek oraz praca plastyczna – krawaty, które chłopcy wykonali dla siebie, a dziewczynki podarowały swoim tatusiom. Na pamiątkę tego dnia zrobiliśmy zdjęcia na ściance zdjęciowej przygotowanej specjalne na tę okazję. Jeszcze raz dziękujemy rodzicom z Oddziału Przedszkolnego „B” za zorganizowane tego dnia. Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji.
            Wiktoria Kabalak

• Nasza szkoła CZYTA Z SERCEM przystępując do akcji GŁOŚNEGO CZYTANIA.

• Światowy Dzień Serca oraz Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania, to dni którym głównym celem jest przede wszystkim promocja wśród uczniów literatury i czytelnictwa, ale także poszerzanie wiedzy na temat serca. W trakcie spotkania uczniowie wysłuchaj tekstów i obejrzeli wiele publikacji podejmujących tematykę serca. Co w rezultacie przyczyniło się do owocnej dyskusji oraz rywalizacji w trakcie rozwiązywania quizów. Zostały poruszone zagadnienia takie jak zdrowy styl życia, czyli przede wszystkim racjonalne odżywiania, uprawianie sportu, umiejętność dobrego odpoczynku jako forma przeciwdziałania chorobom.
            Elwira Żuradzka

• DZIEŃ CHŁOPAKA - PP Biedroneczki

• „W tym dniu szczególnym – września trzydziestego, witamy serdecznie chłopaka każdego. Dzisiaj święto Wasze, dzień prezentów, życzeń, innych przyjemności już nawet nie zliczę!” Od najmłodszych lat uczymy dzieci, aby pamiętały o ważnych uroczystościach w życiu rodziny, czy życiu przedszkola.
            Równie ważne jest więc Święto Chłopców, które obchodzimy 30 września. W naszej grupie ten szczególny dzień przebiegł pod hasłem PSI PATROL. Tego dnia dziewczynki złożyły chłopcom życzenia, serdecznie uściskały, a także wręczyły upominki.
            Zaśpiewaliśmy również Sto lat;. Nie zabrakło tańców, zabaw ruchowych i dobrego humoru! Później nadszedł czas na słodki poczęstunek. Na sam koniec chłopcy otrzymali od wychowawczyń kartki z życzeniami, które brzmiały: "Życzymy, żebyś był: odważny jak Chase troskliwy jak Rubble szybki jak Marshall pomysłowy jak Rocky". Bardzo dziękujemy Rodzicom za piękne upominki, zaangażowanie i przygotowanie poczęstunku

Klaudia Hipowska
            Monika Nawalany- Bałut

• Zebranie rady rodziców!

• Szanowni Rodzice uczniów szkoły oraz dzieci oddziałów przedszkolnych,
            Przewodnicząca Rady Rodziców Małgorzata Szafińska serdecznie zaprasza na zebranie Rady Rodziców, które odbędzie się we wtorek 11.10.2022 o godzinie 17.00 na sali gimnastycznej. (wejście boczne do sali)
            Zapraszamy!

• Europejski Dzień sportu Szkolnego

• 30 września, po raz pierwszy w naszej szkole odbył się Europejski Dzień Sportu Szkolnego. Wzięły w nim udział uczniowie z klas 1-6. Cała akcja koordynowana przez fundację V4 Sport, ma na celu promowanie ruchu i wszelkiego rodzaju aktywności fizycznej wśród dzieci szkół podstawowych. Mamy nadzieję, że za rok większa grupa dzieci z naszej szkoły weźmie udział w tej akcji, a Europejski  Dzień Sportu Szkolnego wejdzie na trwałe do harmonogramu imprez szkolnych. Szkolnym koordynatorem tej akcji był nauczyciel wychowania fizycznego Grzegorz Popiel.